Belka skrętna. Wady, zalety, objawy uszkodzenia

Belka skrętna to często stosowane rozwiązanie w konstrukcji tylnego zawieszenia, łączące w sobie zalety rozwiązań zależnych oraz niezależnych. Jest to tak zwany układ poł zależny.

Dawnej, konstrukcja tylnego zawieszenia opierało się na sztywnej osi. Konstrukcja była bardzo wytrzymała i zabiera niewiele miejsca w miejscu bagażnika. Jednak do poważnych wad należał między innymi beznadziejny komfort jazdy. Konstrukcja wielowahaczowego zawieszenia podniosła znacząco komfort jazdy, polepszyła właściwości jezdne, pociągało jednak bardzo wysokie koszty serwisowania, oraz masa, która zabierała dużo przestrzeni z przedziału bagażowego. Pośrednim rozwiązaniem okazała się belka skrętna, która połączyła trwałe i niedrogie w eksploatacji rozwiązania, z niską masą i stosunkowo dobrym komfortem jazdy.
Konstrukcja belki skrętnej to sztywna oś poprzeczna, łącząca dwa wahacze wleczone, mocowane na stałe. Oś poprzeczna nie jest ustawiona w linii wyznaczonej przez koła. Belka skrętna współpracuje z amortyzatorami, ze sprężynami śrubowymi, odpowiadającymi za resorowanie.Wykazuje podatność na skręcanie. Umocowana jest to nadwozia przy pomocy elastycznych przegubów, przyjmując i wpływając na na pionowy ruch wahaczy, przyjmując obciążenia ruchu bocznego, wykonuje też niewielkie ruchy poprzeczne.
Kompaktowa budowa, zajmująca niewielką przestrzeń, niska masa resorowana, poprawiająca komfort podróży po nierównej, wyboistej nawierzchni, lepsze właściwości jezdne, to jedne z licznych zalet tej prostej konstrukcji. Do innych należ skok zawieszenia opartego o belkę skrętną, przydatny w na nieutwardzonych drogach. Innymi są długowieczność, niewysokie koszty serwisy i prosta budowa.
Do wad należą drgania, przenoszone przez konstrukcję na nadwozie, brak możliwości regulacji geometrii zawieszenie, słabsze, w porównaniu z zawieszeniem wielwahaczowym właściwości jezdne. Uszkodzenie jednego z wahaczy pociąga też za sobą konieczność wymiany całego elementu, tak samo, jak utrata geometrii. To z kolei generuje wysokie koszty, gdyż możliwy jest głównie zakupu oryginalnego producenta w ASO.
Osobną kategorią tej konstrukcji są konstrukcje oparte na drążkach skrętnych, spotykanych w modelach Citroena i Peugeota. Rozwiązania podobne do klasycznej belki skrętnej, ale nieco bardziej skomplikowanej budowy i działania. Drążki pełnią funkcję resorująco, zastępując sprężyny śrubowe, co z kolei przekłada się na większy komfort jazdy. Drążki to element podatny na uszkodzenia, którym ulegają głównie łożyska igłowe. Ich uszkodzenie nie jest odczuwalne początkowo podczas jazdy, dopiero później, gdy wyrobione łożyska spowodują uszkodzenie sworni wahaczy, zaczną się widoczne objawy:

  • utrata stabilności samochodu podczas jazdy
  • podczas jazdy z tylnego zawieszenia dochodzą piski i skrzypienie
  • koła pochylają się górną częścią w stronę środka karoserii
  • na kole występują luzy

Wymianę łożysk igiełkowych zaleca się przeprowadzać co 80 tysięcy kilometrów profilaktycznie, tak, aby ich uszkodzenia nie pociągały za sobą kolejnych, które pociągają ze sobą regenerację lub wymianę całego elementu. Regeneracja pozwala przywrócić elementowi stan niemal fabryczny, a cena i koszt naprawy jest kilkukrotnie niższy niż zakup nowej belki w autoryzowanym serwisie.
Naprawa polega na demontażu, piaskowaniu oraz zabezpieczeniu przed korozją elementów zawieszenia. Odtwarza się zniszczone powierzchnie, obudowę mocowania, do wyrobionego otworu dobiera się większe łożyska.