Koło zapasowe – na co faktycznie pozwala i jak należy się z nim obchodzić?

Na polskich drogach nietrudno złapać gumę. Warto więc zawsze wozić w bagażniku dodatkową oponę. Jakie parametry powinno mieć koło zapasowe i jak samodzielnie dokonać wymiany?

Koło zapasowe

Tradycyjne koło zapasowe uważane jest obecnie za nieco staroświeckie rozwiązanie – niełatwe do wymiany, ciężkie i zajmujące sporo przestrzeni w bagażniku. W przypadku przebicia opony na trasie, pozostaje ono jednak wyjątkowo sensową forma ratunku. Jeżeli rozmiar koła jest odpowiedni, można bez obaw przejechać na nim dalszą trasę – należy jedynie pamiętać o przezornym, nieznacznym zdjęciu nogi z gazu. Dostępna zapasówka nie zawsze jednak posiada takie same rozmiary, co pozostałe koła. Niewielu posiadaczy 18-calowych felg wozi w bagażniku zapas o identycznym formacie. Jeżeli jednak pojazd posiada seryjne felgi o rozmiarze standardowym dla danego modelu, a wnęka bagażnika uzupełniona została fabrycznym kołem zapasowym, nie ma zwykle powodów do niepokoju.Najlepiej sprawdzają się koła symetryczne. W przeciwieństwie do kierunkowych, mogą pracować na wszystkich pozycjach w pojeździe.

lewarek

Koło dojazdowe

Alternatywą dla koła zapasowego jest popularna dojazdówka. Posiada wąską formę i niewielkie rozmiary, dzięki czemu jest lekka, łatwiejsza do zamontowania i zajmuje mniej miejsca w bagażniku. Koło dojazdowe nie posiada budowy kierunkowej, dzięki czemu może pracować na każdej pozycji. Po jego założeniu należy jednak przestrzegać kilku zasad. Pierwszym z nich jest limit prędkości, uzależniony od wymogów producenckich. Zazwyczaj wynosi mniej więcej 70 – 80 km/h, jednak zdarzają się również modele pozwalające na jazdę do 120 km/h. Kwestie związane z limitem możliwych do przejechania na dojazdówce kilometrów nie zostały ściśle określone prawnie. Warto jednak kierować się zdrowym rozsądkiem, który nakazuje jak najszybciej zamontować w pojeździe koło tradycyjne. Wynika to zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i możliwości utrzymania lepszego komfortu psychicznego podczas dalszej jazdy.

Rodzaj opony a pora roku

Istotną kwestią pozostaje dostosowanie przewożonego w bagażniku koła zapasowego do aktualnej pory roku. Letnie opony nie są w stanie spełnić dobrze swoich funkcji na nawierzchni zimowej. Takie rozwiązanie może ewentualnie sprawdzić się na suchej drodze, jeżeli pedał gazu obsługiwany będzie wyjątkowo delikatnie. Na powierzchni pokrytej śniegiem, mokrej lub zamarzniętej, warunki do jazdy są jednak dużo gorsze. Podróż z niewłaściwie dobranym ogumieniem jest ponadto niezgodna z prawem – na jednej osi nie mogą znajdować się dwie różne opony. Aspekt ten może mieć decydujące znaczenie w przypadku zaistnienia wypadku lub kolizji. Ubezpieczyciel może zrezygnować z wypłaty odszkodowania jeśli odkryje, że samochód był nieodpowiednio przygotowany do jazdy. Przysługuje mu również prawo egzekwowania zwrotu kosztów likwidacji szkody od kierowcy.

zmiana koła

Przygotowanie do wymiany koła

Konieczność wymiany koła nierzadko odczuwana jest natychmiast – np. po najechaniu na dziurę i rozpoznaniu problemów z dalszym prowadzeniem auta. W takiej sytuacji trzeba przede wszystkim zachować spokój, a następnie delikatnie wyhamować i zatrzymać pojazd na stabilnym, możliwie płaskim obszarze. W zależności od sytuacji, może to być np.

  • pobocze
  • droga boczna
  • parking

W takich warunkach koło można wymienić bezpiecznie i swobodnie. Aby do tego przystąpić, należy zaciągnąć hamulec ręczny i pozostawić samochód na biegu. Jeżeli auto posiada automatyczną skrzynię biegów, należy pozostawić je na pozycji P. W przypadku wymiany koła na drodze ekspresowej lub autostradzie, należy uruchomić światła awaryjne i na odległości 100 m za samochodem ustawić trójkąt. Jeżeli koło zapasowe będzie zakładane w nocy, należy włączyć światła pozycyjne.

Zakładanie koła zapasowego krok po kroku

Zanim samochód zostanie podniesiony, trzeba go odpowiednio zabezpieczyć. Pod kołami na podnoszonej osi należy podłożyć specjalne kliny lub kamienie. Pierwszy etap to poluzowanie ślub mocujących, które nierzadko są dobrze zabezpieczone. Po zaciągnięciu hamulca ręcznego, należy podnieść samochód. Ramię lewarka powinno być włożone w miejsce wyznaczone na progu pojazdu, dzięki czemu samochód będzie wędrować do góry równomiernie. Następnie poluzowane śruby można całkowicie wykręcić. Po zdjęciu uszkodzonego koła, na jego miejsce należy założyć nowe. Całość powinna być wkręcana na krzyż, czyli po przekątnej. Po dokręceniu koła zapasowego i śrub, samochód można powoli opuścić. Uszkodzonej opony nie wolno porzucić – trzeba ją schować do bagażnika. Przed ruszeniem w dalszą drogą, należy pamiętać o jeszcze jednej czynności. Kiedy zapas zostanie już założony, warto na najbliższej stacji benzynowej poprosić o sprawdzenie ciśnienia w każdej z opon.

Kontrola stanu technicznego kola zapasowego

Wielu kierowców pokonuje w przeciągu jednego tygodnia setki kilometrów. Stan techniczny koła zapasowego lub dojazdowego warto więc raz na jakiś czas dokładnie skontrolować. Szczególne znaczenie ma ciśnienie, które znajduje się wewnątrz opony – nierzadko okazuje się, że z zapasu uchodzi powietrze. Stanem koła warto się zainteresować także w sytuacji, gdy samochód sporadycznie jeździ w dłuższe trasy. Uzyskanie wsparcia trwa znacznie dłużej na drodze szybkiego ruchu czy autostradzie. Warto więc samodzielnie podjąć próbę uporania się z awarią, aby szybciej wyruszyć w dalszą podróż. Jeżeli jednak auto unieruchomi się w miejscu oddalonym od cywilizacji o kilkadziesiąt kilometrów – zawsze warto skorzystać z usług profesjonalnej pomocy drogowej.