Koniec podróży, czyli awaria wentylatora

Mimo, że w urlopową podróż wyruszasz najczęściej dobrze przygotowanym autem, to pewnych awarii w drodze nie unikniesz. Po prostu awaria, zwłaszcza w wiekowym aucie, zawsze może się zdarzyć. Dziś o awarii wentylatora chłodnicy, którego praca latem jest niezbędna dla prawidłowej pracy silnika samochodu. Kiedy wentylator odmówi posłuszeństwa, lepiej wezwać pomoc drogową i odstawić auto na lawecie do warsztatu.

Wentylator chłodnicy ma proste zadanie. Służy do wymiany ciepła poprzez zwiększenie prędkości przepływu powietrza przez chłodnicę. Zakładany jest osiowo względem pojazdu, co pozwala na przepływ powietrza wzdłuż auta. Rozróżnia się wentylatory pchające i ciągnące, które różnią się sposobem mocowania względem chłodnicy. Pchające są mocowane przed chłodnicą, wpychając do niej powietrze z dolotu powietrza, natomiast ciągnące, bardziej popularne, umieszcza się między silnikiem a chłodnicą. Ciągną one powietrze sprzed chłodnicy w kierunku silnika. Różnią się między sobą ukształtowaniem łopatek i inaczej działającymi silnikami.

Wentylator to główny element zespołu wentylatora.

Na sam zespół składa się również napęd wentylatora oraz obejma, czyli osłona, która ukierunkowuje przepływ powietrza, zapobiegając jego rozpraszaniu. Mocuje się ów zespół to chłodnicy lub nadwozia w pobliżu chłodnicy. Wentylatory różnią się między sobą kształtem, wielkością, materiałem z jakiego są zrobione oraz napędem. Napęd zespołu wentylatora t może być elektryczny lub mechaniczny.

Napęd mechaniczny zespołu wentylatora

Umocowany jest na jednym z kół pasowych, często na napędzie pompy wodnej. Zawsze jest to wentylator ciągnący. Wentylatory o napędzie mechanicznym różnią się systemami włączania wentylatora, odpowiadającymi za włączenie się wentylatora w momencie, gdy zachodzi konieczność jego pracy. Aby włączyć wentylator stosuje się tu sprzęgło. Sprzęgła mogą być elastyczne, mechaniczne, elektromechaniczne oraz wiskotyczne. To ostatnie połączone jest z wałem wirnika pompy wody, a jego łopatki są wprawiane w ruch przez pracujący silnik. Poślizg sprzęgła powoduje spowolnienie pracy wentylatora, która przyspiesza wraz ze wzrostem temperatury powietrza opływającego sprzęgło. Wówczas zwiększa się temperatura lepkościowego oleju silnikowego wewnątrz obudowy sprzęgła, a wraz z nią rośnie prędkość obrotowa oraz moment obrotowy na sprzęgle. Są również inne rozwiązania.

Wentylatory o napędzie elektrycznym – najpopularniejsze dziś rozwiązanie

Jest to system działający niezależnie od pracy silnika samochodu. Pozwala na pracę wentylatora również wówczas, gdy silnik jest unieruchomiony. Za uruchomienia wentylatora odpowiada prosty czujnik, umieszczony w chłodnicy lub w przewodzie układu chłodzenia, zamykający obwód elektryczny pod wpływem określonej temperatury cieczy chłodzącej. Nazywany jest termoczujnikiem. Pod wpływem określonej temperatury włącza się napęd wentylatora. Termoczujnik to najczęstsza przyczyna awarii wentylatora o napędzie elektryczny.

Kiedy wentylator w twoim aucie odmawia posłuszeństwa?

Gdy wzrasta temperatura cieczy chłodzącej podczas jazdy z niską prędkością lub podczas postoju. Albo wówczas, gdy wentylator włącza się z opóźnieniem, na przykład wtedy, gdy temperatura cieczy osiąga krytycznie wysoki poziom.

Co może się zepsuć w zespole wentylatora?

W napędach mechanicznych psuje się sprzęgło. Rzadziej mechaniczne łopatki wentylatora, która to awaria spotykana jest głównie w autach terenowych, zużywają się też łożyska osi wentylatora. Hałas podczas pracy wentylatora, brak jego pracy lub obracanie się z prędkością równą pracy silnika to objawy uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego, które jest dość często stosowanym we współczesnych autach rozwiązaniem. Możesz to sprawdzić samodzielnie, próbując obrócić wentylator przy zimnym i wyłączonym silniku. Wentylator powinien obrócić się bez oporu, natomiast przy silniku gorącym będzie obracał się wyczuwalnym oporem.

Latem nie wolno lekceważyć awarii wentylatora. Zbyt wiele zależy od jego prawidłowej pracy. Przede wszystkim od jego pracy zależy sprawny silnik samochodu, który, jak wszyscy wiemy, nie lubi się przegrzewać. Kiedy temperatura cieczy chłodzącej rośnie, nie próbuj samodzielnie dojechać do miejsca docelowego. Zadzwoń lepiej po pomoc drogową, bo to zadanie dla profesjonalistów.