Prostownik – co to takiego i do czego służy?

Prostownik kojarzony jest z ostatnią deską ratunku tylko dla bardzo starych samochodów, gdy w środku zimy próbuje się odpalić silnik. Okazuje się, że nie do końca tak jest. W nowoczesnych autach problem braku napięcia wciąż istnieje i zdarza się dość regularnie. Dlatego warto zainwestować w sprzęt ładujący Twój akumulator.

Dbaj o samochód nie tylko od zewnątrz!

Mimo świadomości zmotoryzowanych o potrzebie używania dobrego prostownika, nadal często wybierają te tańsze i niekoniecznie prawidłowo działające. Jak zweryfikować dobry prostownik i czym on tak właściwie jest?

Prostownik, który potocznie nazywany jest ładowarką akumulatorów, to urządzenie służące do zmiany napięcie przemiennego na napięcie stałe. Jego zadaniem jest umożliwienie naładowania rozładowanego akumulatora pojazdu.

Idealny prostownik – jakie musi mieć cechy?

Prostownik należy dobrać odpowiednio do rodzaju akumulatora w Twoim aucie. Kompatybilność tych dwóch urządzeń daje gwarancję dobrej wydajności baterii oraz poprawnej pracy urządzeń.

Cechy, które powinien zawierać idealny prostownik:

  • napięcie akumulatora i prostownika powinno być jednakowe,
  • prostownik powinien ładować ze skutecznością na poziomie 1/10 pojemności akumulatora,
  • napięcie zasilające powinno wynosić 12V lub 24V,
  • najlepsze prostowniki to te z rozruchem, które idealnie sprawdzą się w sytuacjach awaryjnych.

Dobrze także zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje prostownika:

  • amperomierz/woltomierz,
  • ekran LCD,
  • wentylator,
  • automatyczne odsiarczanie akumulatora,
  • stabilizator prądu i napięcia ładowania,
  • soft start prądu.

Zdecydowana większość posiadaczy samochodów decyduje się na wybór tańszego i uniwersalnego modelu prostowników. Jednakże cena nie powinna być wyznacznikiem wyboru urządzenia. Szczególnie zimą akumulator powinien być dobrze naładowany, by spełniał swoją rolę w czasie mrozów. Przeładowanie lub niedoładowanie akumulatorów spowodowane użyciem uniwersalnego prostownika, w znacznym stopniu skraca żywotność akumulatora. Zmniejsza się także wydajność silnika, co wpływa na komfort jazdy samochodem.

Akumulator odmawia posłuszeństwa najczęściej zimą

Prostowniki dostępne na rynku – jakie są rodzaje?

Na rynku istnieją trzy rodzaje prostowników: standardowe, trakcyjne i mikroprocesorowe.

 

  • Prostowniki standardowe

 

To najprostsze urządzenia, które pracują na zasadzie działania transformatora. Nie posiadają skomplikowanej elektroniki. Charakteryzują się tym, że są ogólnodostępne, tanie i przystosowane do działania na starszych modelach akumulatorów.

 

  • Prostowniki trakcyjne

 

Przeznaczone są do ładowania samochodów o napędzie elektrycznym oraz do ładowania największych akumulatorów w profesjonalnych maszynach. Przy wyborze sprawdź, do jakiego typu akumulatora jest przeznaczony: do żelowego lub kwasowo-ołowiowego.

 

  • Prostowniki mikroprocesorowe

 

To zaawansowane technologicznie rozwiązania w pełni bezpieczne dla akumulatora. Pracują automatycznie i bardzo wydajnie. Posiadają pełną regulację napięcia wykorzystywanego podczas ładowania, co jest potrzebne podczas ewentualnych zwarć. Używane są zazwyczaj do akumulatorów bezobsługowych, a także modeli EFB I AGM. Prostowniki mikroprocesorowe zapewniają ładowanie akumulatorów podłączonych pod instalację elektryczną pojazdu, ładowanie kończą automatycznie oraz są odpowiedzialne za stabilizację napięcia akumulatora. Modele prostowników mikroprocesorowych posiadają zazwyczaj funkcję automatycznego odsiarczania akumulatora.

Wymieniaj akumulator średnio co 3 lata

Podłączanie prostownika – jak to zrobić prawidłowo?

Wiesz już, czym jest prostownik, do czego służy i czym należy się kierować przy wyborze najbardziej odpowiedniego. Dlatego tym bardziej warto nauczyć się jeszcze techniki podłączania go do akumulatora. Prawidłowe ładowanie baterii jest bardzo istotne dla bezpieczeństwa i wydajności procesu.

Etapy podłączania prostownika:

    • Przede wszystkim wyłącz wszelkie urządzenia w samochodzie mogące zakłócać proces ładowania akumulatora,
    • odłącz klemy akumulatora,
    • odkręć lub wyjmij korki będące na celach akumulatora,
    • następnie podłącz krokodylkami prostownik do akumulatora – pamiętaj o biegunowości klem i zatrzasków,
    • ustaw wartość prostownika i dopasuj ją adekwatnie do modelu ładowanego akumulatora,
    • włącz prostownik,
    • sprawdź stopień gazowania akumulatora (jeśli “gazuje” zbyt mocno, natychmiast przerwij proces ładowania),
    • po naładowaniu odczekaj chwilę do czasu, gdy urządzenie przestanie “gazować”,

 

  • przykręć korki w celach,

 

  • kolejno wyczyść bieguny akumulatora oraz przetrzyj je smarem,
  • na koniec podłącz klemy do akumulatora.

Dla każdego kierowcy ważny powinien być sprzęt i elementy, które zawiera jego samochód. Dlatego, jeśli tylko to możliwe, zainwestuj w prostownik lepszej jakości. To będzie zdecydowanie bardziej opłacalne na dłuższą metę niż konieczność korzystania z usług pomocy drogowej, bo Twój samochód odmówi posłuszeństwa.