Nie tylko przed dłuższą podróżą należy sprawdzać ciśnienie w oponach

Nie tylko przed dłuższą podróżą należy sprawdzać ciśnienie w oponach. Tak naprawdę, powinna to być czynność wpisane na stałe do kalendarza kierowcy, który powinien sprawdzać ciśnienie raz w miesiącu.

Sprawdzając ciśnienie w oponach, należy to robić tak, aby nie popełniać błędów. Niestety wiele osób popełnia błąd zaniedbania, a wiele nie wie, jak prawidłowo zmierzyć i określić ciśnienie w oponach. Tymczasem od właściwego ciśnienia w oponach zależą właściwości jezdne auta, jego droga hamowania, równomierne zużycie opon czy zużycie paliwa. Oraz oczywiście bezpieczeństwo kierowcy. Dlatego to czynność, której nie wolno zaniedbać i lekceważyć.

Samochód z niewłaściwym ciśnieniem w oponach ma gorsze właściwości jezdne.

Samochód z niewłaściwym ciśnieniem w oponach ma gorsze właściwości jezdne. Wydłuża się droga hamowania, auto może mieć tendencję do wpadania w poślizgi lub utraty przyczepności w kałużach. Poziom ciśnienia w oponach ma ogromny wpływ na zużycie się bieżnika w oponach. Zbyt duże ciśnienie powoduje zużycie bieżnika po środku opony, a zbyt niskie, po je jej zewnętrznych krawędziach. To ma wpływ na żywotność opon, więc tak naprawdę wiąże się ze wzrostem kosztów eksploatacyjnych. Zbyt wysokie ciśnienie, na skutek przenoszenia drgań ze sztywnej opony na inne elementy układu jezdnego ma wpływ na zużycie elementów zawieszenia oraz elementów układu kierowniczego. To również większe koszty, bo później niezbędne okażą się naprawy, nie zawsze tanie.

Poziom ciśnienia powinno się kontrolować na bieżąco

Poziom ciśnienia powinno się kontrolować na bieżąco. Możesz to robić na przykład na stacji paliw, podczas tankowania samochodu. Nie musisz kupować sprzętu do sprawdzania ciśnienia. Niestety, wielu kierowców nawet nie wie, jak sprawdzić ciśnienie w oponach. Na stacji paliw ciśnieniomierz dostępny jest za darmo, wraz z równym stanowiskiem, na którym stanie auto. Jedyny warunek to taki, aby nie rozgrzać opon za bardzo przed mierzeniem ciśnienia, więc na stację należy jechać płynnie i wolniej niż zazwyczaj. Jeśli opony są rozgrzane, należy odczekać dwie godziny. To dlatego, że rozgrzane powietrze rozszerza się, co oznacza, że może zostać zafałszowany wynik badania. Dlatego też zaleca się kontrolę ciśnienia w oponach przed podróżą, a nie w jej trakcie, bo po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, opony będą nagrzane.

Ciśnienie w oponach należy dopasować do obciążenia pojazdu

Ciśnienie w oponach należy dopasować do obciążenia pojazdu. Wszelkie informacje znajdziesz w swoim aucie. Po pierwsze na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, po drugie na tabliczce informacyjnej umieszczonej na środkowym słupku po stronie kierowcy, po trzecie w instrukcji obsługi pojazdu. Na stacji paliw możesz liczyć na pomoc osoby z obsługi zewnętrznej. Możesz wreszcie podjechać do zakładu wulkanizacyjnego, gdzie twoje opony zostaną sprawdzone. To również rozsądne rozwiązanie dla tych, którzy zauważa, że z oponą dzieje się coś niepokojącego, czyli że powietrze schodzi powoli i równomiernie, mimo, że jest stale uzupełniane.

Przyczyny utraty powietrza w kołach i nierównomiernego ciśnienia

W zakładzie wulkanizacji skontrolują, czy felgi są różne, opony prawidłowo założone i nieuszkodzone. Za schodzenie powietrza odpowiadać może wiele rzeczy, od niewielkiego uszkodzenia czy przetarcia opony, po uszkodzenia obręczy, czyli zarysowania, pęknięcia, zgrubienia lub rdza. Przyczyną sukcesywnej utraty powietrza może być uszkodzenie wentyla, jego nieprawidłowe osadzenie w obręczy lub zniszczenie wkładki zaworowej. Uszkodzona może być opona, na przypadł jej wewnętrzna warstwa, stopka opony, o co nietrudno podczas niewłaściwego montażu lub demontażu z obręczy. Drobiazgi, jak obniżenie temperatury zimą czy zabrudzenie styku stopki opony z półką osadniczą, mogą mieć wpływ na równomierne ciśnienie w oponach. Z powodów opisanych wyżej nie należy takich rzeczy lekceważyć, dlatego najlepiej znaleźć przyczynę, dla której ciśnienie schodzi z opon i ją wyeliminować. Dla własnego bezpieczeństwa, ale też dla obniżenia kosztów eksploatacji samochodu.