Domowy mechanik – co można zrobić samemu przy samochodzie

Samochodu psują się w najmniej odpowiednich momentach, czyli zawsze wtedy, kiedy nie masz czasu pojechać do mechanika albo nie dysponujesz dodatkowymi pieniędzmi, albo fachowiec nie ma dla Ciebie czasu. Na szczęście jest kilka usterek, które można naprawić samodzielnie.

Nie zawsze to, co dzieje się z samochodem jest spowodowane poważnymi uszkodzeniami. Każdy przeciętny kierowca powinien mieć podstawowe informacje na temat działania swojego auta. Z tego tez powodu powinien być w stanie dać sobie radę z dokonaniem pomniejszych napraw. Sprawdź zatem, w jakim przypadku możesz zaoszczędzić na wizycie u mechanika.

Naprawy w obrębie hamulców

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, dlatego trzeba zawsze upewnić się, że działa on prawidłowo. Od jego sprawności zależy życie nie tylko kierowcy, ale też pasażerów innych pojazdów. W przypadku samodzielnych napraw hamulców można postarać się o samodzielne sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku znajdującym się przy pompie głównej, której miejsce zazwyczaj jest w przedziale silnikowym, nad pedałem hamulca.

Uzupełniając płyn trzeba zwrócić uwagę na jego poziom. Zbyt niski oznacza, że należy dolać odpowiedniego płynu. O tym, który jest odpowiedni dla naszego samochodu można dowiedzieć się z instrukcji.

Następnie można skontrolować sposób działania hamulców. Aby to zrobić należy udać się na parking lub nieużywany fragment drogi i podjąć próby gwałtownego hamowania. W ich trakcie pojazd nie powinien gwałtownie skręcać. Jeżeli się tak dzieje, oznacza to, że siła przypadająca na koła po każdej stronie rozłożona jest nierównomiernie. Taka nierównowaga może skutkować poważnymi problemami podczas hamowania na śliskiej i mokrej nawierzchni i może doprowadzić do wypadku. W przypadku nieprawidłowości trzeba udać się do warsztatu samochodowego.

Wizyta u mechanika jest nieunikniona również wtedy, kiedy używanie pedału daje wrażenie wpadania. Może to oznaczać zapowietrzenie układu hamulcowego, co również musi zostać naprawione przez fachowca.

Sprawdzenie stanu opon

Stopień zużycia opon decyduje o bezpieczeństwie jazdy. Prawidłowe parametry określają głębokość bieżnika nie mniejszą niż 1,6 mm, niemniej jednak najbardziej powszechna jest opinia, że dająca bezpieczeństwo w każdych warunkach grubość to 3 mm, przy czym istotne jest, aby ta warstwa miała taką grubość na całym obwodzie koła.

Wygląd bieżnika może wiele powiedzieć o stanie samochodu. Przykładowo ząbkowana powierzchnia może świadczyć o rozregulowanej zbieżności kół. Taką usterkę trzeba usunąć podczas wizyty w warsztacie samochodowym.

Podczas oględzin trzeba zwrócić uwagę na to, czy opony nie mają pęknięć czy wybrzuszeń. W takim przypadku, trzeba je koniecznie wymienić, ponieważ mogą one spowodować rozwarstwienie się ogumienia, co w konsekwencji może prowadzić do tragicznych skutków. Dobrze jest również sprawdzić poziom ciśnienia. Zbyt niskie lub za wysokie powoduje, że opona tylko częściowo dotyka powierzchni, co zwiększa jej stopień zużycia i znacznie obniża poziom bezpieczeństwa. Jednocześnie wpływa na ilość spalanego paliwa.

Biorąc się za opony, dobrze jest sprawdzić koło zapasowe oraz skontrolować poziom dokręcenia śrub mocujących koła.

Wycieraczki i światła

Samodzielnie można dokonać kontroli oświetlenia. Wystarczy jedynie samodzielnie włączać wszystkie po kolei, aby sprawdzić stopień ich działania oraz sprawdzić ułożenie żarówek w reflektorach, czy są one zamontowane we właściwymi kierunku.

Wycieraczki warto wymienić za każdym razem, kiedy zauważymy, że nie zbierają one całej wody oraz pozostawiają smugi. Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana samych gumek piór wycieraczek. Przy okazji regeneracji można upewnić się, że działanie spryskiwacza jest prawidłowe, a poziom płynu jest wystarczający.

Kontrola układu chłodzenia

Układ chłodzenia pełni ważną rolę dla sprawnego funkcjonowania całego pojazdu. W ramach tego elementu można pokusić się o samodzielne sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego oraz jego uzupełnienie. Ocena powinna zostać dokonana w zbiorniku wyrównawczym. Poziom płynu powinien utrzymywać się pomiędzy kreskami oznaczającymi minimalny i maksymalny stan.

Akumulator i elektrolity

Poziom elektrolitów w akumulatorze może obniżyć się podczas ciepłej pogody. Na szczęście można bez pomocy mechanika sprawdzić, czy ich poziom jest wystarczający dla prawidłowego działania samochodu. Kontroli dokonuje się na podstawie oznaczeń widocznych na obudowie. Jeżeli elektrolitów jest zbyt mało, można je uzupełnić przy użyciu wody destylowanej, dostępnej na stacjach benzynowych i specjalistycznych sklepach.

Sprawdzając akumulator dobrze jest także obejrzeć wszystkie złącza, dzięki czemu można wyeliminować problemy z elektryką w przyszłości.

Co jeszcze możesz zrobić?

Oprócz wyżej wymienionych napraw, uzupełnień i testów, bardziej utalentowani użytkownicy samochodów mogą spróbować samodzielnie wymienić poszczególne elementy:

  • filtr powietrza,
  • filtr kabinowy,
  • klocki hamulcowe,
  • żarówki.