Rodzaje świateł samochodowych

Komfortowa, a co najważniejsze skuteczna obserwacja drogi to absolutna podstawa we wszystkich współcześnie produkowanych samochodach. Szczególnie dotyczy to jazdy w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych, gdzie poruszanie się samochodem nie tylko jest często niekomfortowe, ale niekiedy wręcz niebezpieczne.

Pierwsze samochodowe lampy

Pierwsze lampy pełniły w samochodach nieco inne funkcje niż współczesne. Otóż miały za zadanie oznaczać auto, a nie jak współcześnie oświetlać pojazdowi drogę. Dlatego wówczas bardzo powszechnie w samochodach były stosowane lampy naftowe oraz karbidowe. Pierwsze światła auta, przypominające nieco te współczesne pojawiły się w pojazdach dopiero w roku 1913. Duża ich wadą była jednak niezwykle słaba moc. Mówiąc wprost były nieefektywne, a korzystanie z nich nie przynosiło porządanych korzyści. Dopiero 11 lat później, bo roku 1924 w samochodach montowano specjalne żarówki, które wyposażone były w dwa żarniki. W praktyce oznaczało to, że tego rodzaju światła wykorzystywane były jako światła mijania oraz światła drogowe.
Na kolejne unowocześnienie świateł trzeba było czekać aż do 1957 roku. Wówczas we wszystkich ówcześnie produkowanych samochodach pojawiały się asymetryczne światła. To było dość duże unowocześnienie w porównaniu do dotychczas stosowanych świateł symetrycznych, które równo oświetlały zarówno prawą jak i lewą stronę samochodu. Ten rodzaj świateł w dalszym ciągu stosowany jest w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Europie rzadko są stosowane, a w niektórych krajach wręcz zakazane.
Światła auta kolejną rewolucje przeżyły wraz z wprowadzeniem w powszechny obieg nowo odkrytej żarówki halogenowej. To była bardzo duża nowość i pozytywne zaskoczenie, gdyż tego rodzaju żarówki świeciły zdecydowanie mocniej niż wszystkie pozostałe, dotychczas będące w powszechnym użyciu. Na początku lat 80 ubiegłego wieku duża popularnością cieszyły się także reflektory soczewkowe, które niezwykle precyzyjnie kierowały strumień światła w odpowiednie miejsce. Kolejnym bardzo dużym przełomem, który spotkał światła auta było pojawienie się lamp ksenonowych, które świeciły nawet trzykrotnie mocniej niż bardzo rewolucyjne do tej pory żarówki halogenowe (nawet na poziomie 3500 lumenów). Dla ułatwienia życia i komfortu kierowców w światłach ksenonowych dodatkowo wprowadzony został mechanizm samopoziomujące. Dzięki temu światła (w zależności od stopnia załadowania pojazdu) nie oślepiały nadjeżdżających z przeciwka kierowców.

Współczesna historia świateł samochodowych

Ostatnia większą rewolucja w samochodowym oświetleniu miała miejsce w roku 2007. Chodzi tu o światła ledowe. Dają one bardzo duże, znacznie większe niż dotychczas możliwości w zakresie efektywności i precyzji oświetlania drogi znajdującej się przed pojazdem. Ledowe oświetlenie umożliwia między innymi automatyczna zmianę świateł mijania na światła drogowe, a także wygaszenie poszczególnych bloków oświetleniowych po to, aby nie oślepiały one pieszych i rowerzystów.

Rodzaje świateł samochodowych

Współczesne pojazdy poruszające się po drogach wyposażone zostały w różnego rodzaju światła, takie jak:

  • światła drogowe,
  • światła mijania,
  • światła hamowania,
  • światła oświetlające tablice rejestracyjne,
  • kierunkowskazy,
  • światła pozycyjne,
  • światła awaryjne,
  • światła odblaskowe.

Zadaniem świateł mijania jest oświetlenie drogi tuż przed pojazdem. Nie są zbyt imponującego zasięgu, dlatego też bardzo często nazywane są światłami krótkimi. To światła które obowiązkowo muszą być używane przez kierowców od wczesnego świtu do późnej nocy.
Światła drogowe charakteryzują się znacznie większą mocą w przeciwieństwie do świateł krótkich, dlatego nazywane są często światłami długimi. Używane są w celu lepszego oświetlenia drogi przed pojazdem, szczególnie w ciemnościach czy trudnych warunkach atmosferycznych. Padający strumień światła oświetla równomiernie zarówno prawą jak i lewą stronę pojazdu.
Światła przeciwmgłowe poprawią komfort jazdy w. warunkach znacznie ograniczających przejrzystość powietrza. Współczesne pojazdy wyposażone zostały w światła przeciwmgłowe przednie oraz tylne.
Kierunkowskazy to światła służące wyłącznie do zakomunikowania innym użytkownikom drogi zamiaru zmiany pasa lub kierunku ruchu.
Światła hamowania oznaczają, że auto właśnie wytrąca swoją prędkość i za chwilę się zatrzyma. Ten rodzaj świateł uruchamiany jest automatycznie po naciśnięciu hamulca.
Światła pozycyjne gwarantują oświetlenie w zasięgu jego postoju. Przy dobrej przejrzystości powietrza zapewniają widoczność sięgającą nawet 300 metrów.
Dzięki światłom odblaskowym pojazd widoczny jest gdy stoi w ciemności,, a nadjeżdżające auto je oświetla.
Światła awaryjne zgodnie z nazwą służą do sygnalizowania sytuacji awaryjnych. Przykładem ich zastosowania może być postój wynikający z usterki w aucie czy stłuczki z innym użytkownikiem drogi.
Jeśli dokładnie przeanalizujemy przemianę, jaka w ciągłym ostatnich lat zaszła w samochodowym oświetleniu z pewnością zauważymy, jak duże znaczenie to właściwie dobrane ma nie tylko dla komfortu poruszania się pojazdem, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Dobre i sprawne oświetlenie kierowców bardzo często ratuje z trudnych sytuacji drogowych, szczególnie w czasie jazdy nocą czy w bardzo trudnych warunkach, gdy przejrzystość powietrza jest znikoma. Dzięki ogromnej ilości świateł, można je odpowiednio dopasować do każdej sytuacji drogowej, gwarantując sobie bezpieczną i komfortową jazdę. Światła nie mogą być używane gdy jest nam tak wygodnie. Wykorzystywane powinny być zgodnie ze swoim przeznaczeniem.